Oppdrag utført: Finansavisen endelig på nett

Millimeterpress as har tidligere, i to omfattende runder, bidratt med redesign og videreutvikling for å gi Finansavisen form, farge og temperatur. I 2019 har vi også bidratt med å få Finansavisen på nett i en ny, men samtidig gjenkjennelig utforming. 

Gjennom nesten 30 år har Millimeterpress jobbet med avisdesign for mange norske, noen nordiske og enkelte internasjonale avisredaksjoner. Listen over papiraviser er lang, og de siste årene har naturlig nok oppdragene stadig oftere vært digitale. Arbeidet med å skape Finansavisen.no er et godt eksempel på hva som kreves når en papiravis, flere ulike redaksjoner og publikasjoner skal samles på en felles plattform. 

Å designe en ny nettavis er en omfattende jobb, men prosessen fram mot ferdig produkt inneholder i tillegg en rekke andre krevende oppgaver: Produksjonslinjen fra innholdsproduksjon til ferdig nettside må på plass, en rekke ulike digitale tjenester skal integreres, forretningsmessige beslutninger må avtalefestes, løsninger for annonsører og annonsørinnhold, betalingsmur og abo-tjenester må utformes og utvikles – for å nevne noe. Et stort utviklingsarbeid var gjennomført av utviklere, designere, redaksjon og redaksjonsledelse og det tekniske miljøet i Hegnar Media da Finansavisen ble lansert. 

Designbidraget fra Millimeterpress, med hovedvekt på redaksjonell design, ble levert i samarbeid med Redaksjonslaboratoriet. Responsen fra lesere og annonsører vil over tid vise hvor vellykket vårt designgrep har vært. Konkurransen om økonomileserne er og vil bli tøff, men redaktør og utgiver Trygve Hegnar skriver i en leder at optimismen er til stede: 

«Her i Finansavisen ble det kake forleden, for antall lesere av papiravisen er opp 15 prosent i gjennomsnitt fra mars og fem prosent fra september i fjor. Et godt nisjeprodukt blir lest på papir, og det gjelder Finansavisen. Bare en håndfull aviser, som Nationen og Klassekampen, øker sammen med Finansavisen.»

Vi ønsker alle viktige aviser, på nett eller papir, lykke til med samfunnsoppdraget. Og trenger dere bistand til produktutvikling, er det bare å ta kontakt!

Flere historier
Flytte eller bli: Økonomi og nærmiljø avgjør