Nyhetsoversikt

0

Ny og oppdatert programvare gjør parallellpublisering blir stadig enklere. Nå har vårt publiseeringsverktøy fra Woodwing endelig fått to filer. 

Gjenpublisering av innhold benyttet i en trykksak for bruk på en nettside har lenge vært forholdsvis enkelt i det publiseringssystemet vi i Millimeterpress benytter. Men det har vært et ankepunkt, informasjonsstrømmen har fulgt en bestemt rute fra trykksaksproduksjon til digitale medier. Nå har løsningen endelig fått to filer. Ved lansering av Woodwing Enterprise versjon 9.5 blir det nå enklere å gjenbruke innhold fra en nettside i produksjon av trykksaker. 

Les mer
0

De nye lesertallene fra TNS Gallup viser fortsatt nedgang for papir-, stabilitet for nett- og kraftig vekst for mobilutgavene. Veksten på mobil fører til at noen av de store mediehusene fortsatt styrker sin samlede markedsposisjon.

Les mer

Smarttelefonene representerer nå den største brukergruppen av moderne websider. Begreper som ”mobil først” og ”responsiv design” er bli viktigste merkelapper innen web- og interaksjonsdesign. Vi har sett litt på hvordan mobilen endrer internett, og søkt å beskrive noen sentrale trender innen dagens webdesign.

Alt kan rulles

Da Steve Jobs viste frem den første iPhonen i januar 2007, fokuserte han på en rekke forskjellige fingerbevegelser; Knipe, åpne, sveipe, dobbeltklikke, flerfinger-bevegelser osv. Mange trodde at dette ville prege all interaksjonsdesign fremover. Slik ble det ikke.

Les mer

client

I disse VM-tider vil vi gjerne trekke frem en lekker artikkel i Creativ Blog der de har tatt en titt på design av VM-billetter gjennom de siste 80 årene. 

Gjennomgangen av FIFAs billettdesign fra 1930 og frem til i dag, er et godt bilde på hvordan grafiskdesign har utviklet seg fra ren funksjon til et integrert element i branding av verdens merkevarer.

Et lite sidespor kanskje, men begrepet "Branding" hevdes å komme det norrønske: brandr, som betyr bumerke. Brandr ble også brukt brukt som en betegnelse for utskjæringer på vikingskip. 

Les mer

På 90-tallet, da Millimeterpress vokste opp, var det bare en gud i Desktop Publishing; QuarkXPress. Med en markedsandel på rundt 95 prosent var dette eneste standard i den internasjonale tykkbaserte medieverden. I 1999 kom InDesign – og snudde alt på hodet…

Før århundreskiftet var QuarkXPress var synonymt med trykksakproduksjon. Det historiske fallet fra trone til ubetydelig, er en av de store forretningskatastrofene i moderne teknologi-historie.

Økende misnøye fra utbyttede kunder, katastrofal kundepleie, manglende teknologisk utvikling og tilpassing – og ikke minst: opplevd arroganse fra en monopolleverandør. På mindre enn ti år ble QuarkXPress til en historisk parentes i vår bransje.

Les mer

Sider